Al spelend leren bij
Peuteropvang
in Gulpen-Wittem & Vaals
Aanmelden

Klachten

Eerst praten

Een succesvolle samenwerking is gebaseerd op communicatie en vertrouwen. Praten met elkaar lost de meeste “problemen” op. Vandaar het uitgangspunt dat wij allen elkaar aanspreken op momenten dat er vragen of problemen rijzen. Dit geldt voor elke ouder/verzorger en elke leidster.

Mocht het onderling toch niet lukken om eruit te komen, dan kan eenieder zich wenden tot het bestuur. In dit geval Helmy Bijster. Dit kan telefonisch of per email.

Onafhankelijk vertrouwenspersoon

Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing, dan kan men een beroep doen op de vertrouwenspersoon. Dit is een onafhankelijk persoon die de cultuur binnen de peuteropvang kent. Bij de vertrouwenspersoon kan men zijn verhaal kwijt. Hierop volgt dan mogelijk een advies of een bemiddeling tussen de partijen. Veelal leidt dit tot een oplossing van het probleem.

De onafhankelijk vertrouwenspersoon is mevrouw Ilse Hessels (M 06-337385220).

Klachtencommissie

In die gevallen dat voorgaande aanpak niet bevredigend is, kan men de klacht indienen bij de klachtencommissie. De klachtencommissie bestaat uit 3 personen en adviseert op basis van haar onderzoek over de gegrondheid van de klacht, het nemen van maatregelen en overige door het bestuur te nemen besluiten.

De klachtencommissie bestaat uit de volgende leden:

Dhr. Maurice Möllenbeck
Mevr. Elfi Keularts
Dhr. Martin van der Leeuw

Klacht indienen

Je kunt het klachtenformulier in een dichte envelop met vermelding Klachtencommissie vertrouwelijk, sturen naar Mesweg 14, 6287 BH Eys. De dichte envelop zal dan worden overgedragen aan de klachtencommissie.

Als men er onderling niet uitkomt, dan kan een geschil vanaf 1 januari 2016 worden voorgelegd aan de geschillencommissie Kinderopvang.

Je kunt als ouder een geschil indienen bij de geschillencommissie als:

  1.  de peuteropvangorganisatie niet binnen 6 weken heeft gereageerd op de schriftelijke klacht
  2. De ouder en de peuteropvangorganisatie het niet binnen 6 weken eens zijn geworden over afhandeling van een klacht
  3. de peuteropvangorganisatie geen adequate klachtenregeling heeft

Je kunt als ouder meteen een geschil indienen bij de geschillencommissie als in alle redelijkheid niet van de ouder mag worden verlangd dat de ouder onder de gegeven omstandigheden een klacht indient bij Spelentère. Dit kan bv het geval zijn bij intimidatie of als je bang bent dat het indienen van een klacht vervelende gevolgen kan hebben. De geschillencommissie beoordeelt in deze gevallen of aan de voorwaarden hiervan wordt voldaan.

De volledige klachtenregeling ligt ter inzage op de verschillende locaties.